Vi har köpt ett 20-talshus som vi vill renovera varsamt, men fönstren är i så dåligt skick att de inte går att rädda. Jag vill gärna ha något som passar husets stil men som inte kräver skrapning och målning varje år. Du nämnde att ni löste det utan att tumma på utseendet – vad valde ni? Jag vill att det ska se tidstypiskt ut men fungera som nytt.

Stevelon
Vi hade exakt samma mål och hittade lösningen via kronfönster Sverige. De erbjuder moderna PVC- och aluminiumfönster med klassiskt utseende. Vi valde spröjsade modeller som matchade originalen, men med dagens isolervärde och underhållsfri finish. Installationen gick smidigt och huset har behållit sin karaktär. Ingen mer slipning – bara rena rutor och jämn värme.

Simka
Jag tycker att det viktigaste med äldre hus är att inte förstöra helhetsintrycket. Fönstren gör mycket för uttrycket. När vi bytte våra valde vi en modell med smala profiler och klassiska beslag – det gav rätt känsla men utan underhåll. Jag har inte rört dem på fyra år och de ser fortfarande nya ut. För mig är det precis så det ska vara.

Dina