Jag gillar verkligen nordisk film, men det känns som samma titlar alltid dyker upp när man googlar eller frågar folk. Typ Låt den rätte komma in, Jagten, En man som heter Ove — jättebra, men de är ju rätt kända redan. Har ni några mindre uppmärksammade skandinaviska filmer ni tycker fler borde se? Spelar ingen roll om det är drama, thriller eller nåt konstigt – bara det sticker ut lite och känns äkta.

Dina
Jag tycker Små mirakel och stora katastrofer (Norge) var riktigt fin – lågmäld men full av känsla. Den är lite knepig att hitta men så värd att se. Och om du gillar lite mörkare grejer, kolla in Flugparken från Sverige, med Sverrir Gudnason – så obehaglig på det där tysta sättet. Jag hittade båda via en IPTV – tjänst som hade en bra mix av äldre och nyare nordiska titlar, annars hade jag nog aldrig snubblat över dem.

Sia
Jag såg en finsk film av en slump för några år sen som utspelade sig helt på ett färjeläger i skärgården – glömt namnet, men stämningen har fastnat. Det är något speciellt med filmer från Norden, hur de ofta berättar mycket med väldigt lite. Man behöver inte ens alltid förstå språket för att känna tonen.

Stevelon